Vishandel ‘t Haringkje in Breskens
Maak kennis met Wesley en Serge. Je weet ook meteen hoe je een goede haring herkent!
De markt beleef je samen
Een haring moet je happen, kweekvis kun je er niet kopen en op de markt maken ze er graag een feestje van. Alles draait om kwaliteit, beleving en service. Wesley Ekkebus en Serge Brevet weten hun klanten zo aan zich te binden. Je komt de wagens van Vishandel ’t Haringkje op de markten in West Zeeuws-Vlaanderen tegen. Daarnaast zijn ze ook iedere dag in België te vinden, van de Vlaamse kust tot aan Brugge en Gent. Behalve op maandag, want dat is hun vrije dag.
Lange werkdagen
“En dat proberen we ook zo te houden”, vertelt Serge. “Het zijn lange dagen als ’s morgens om 03.00 uur de wekker gaat en je zeker tot eind van de middag bezig bent. We starten met het koelen van de wagens en laden ze daarna in. De markten waar we staan beginnen tussen 07.00 en 08.00 uur, dus we vertrekken op tijd. Meestal komen we half de middag terug in onze werkplaats in Breskens. Dan beginnen we met de schoonmaak.” De werkdag is dus goed gevuld en zo’n vrije dag is dan dubbel zo welkom.
Levensboek
Wesley en Serge begonnen met 1 haringkar, naast hun werk. Dat hielden ze een paar jaar vol en in 2008 zegden ze allebei hun baan op. Een grote grijns verschijnt op hun gezichten als ze aan die tijd terugdenken. “Dat was met de start van het haringseizoen in 2008”, herinnert Wesley zich nog goed. Ondertussen is de haringkar de kleinste wagen, want in hun werkplaats nemen de twee marktwagens en een evenementenwagen de meeste plek in beslag. Wat het leukste is van hun werk? Wesley: “Het praatje met de mensen, het leuke contact wat je met ze hebt. Over sommige klanten zou ik wel een levensboek kunnen schrijven. En als je dan opeens een vaste klant niet meer aan je kraam ziet, dan slik je wel even als je hoort dat die overleden is. Je bouwt met veel mensen een band op.”
Dagelijks vers, uit de Noordzee
Waarom gaan de mensen eigenlijk nog steeds naar de markt? Serge weet het wel: “Ze komen voor kwaliteit, in combinatie met het advies en de tips die we erbij geven. Leuke recepten die je deelt met je klanten, maar ook de achtergrondinformatie die we over het product vertellen. De herkomst vinden wij heel belangrijk. Kweekvis verkopen we niet! We hebben de beste vis uit onze eigen Noordzee. Die komt dagelijks vers van de veiling in onze kramen te liggen.” En daar ligt volgens Wesley ook de toekomst van de weekmarkt. “Mensen komen naar de weekmarkt omdat ze goede producten willen. Ik verwacht dat de brol verdwijnt, ook omdat gezonde en goede voeding steeds belangrijker wordt in onze maatschappij.”
Entertainment
Een goed advies, een praatje, leuke tips. Het betekent dat je wel eens moet wachten aan een kraam. “En dan is het juist de kunst om je klanten te entertainen. Ik ben een echte clown in mijn kraam”, vertelt Wesley. “Bij mij gaan mensen weg met een glimlach. En als mensen mopperen dat het wat langer duurt, dan heb ik mijn antwoord klaar: ‘Mensen, hier word je echt niet ouder dan thuis!”
Nieuwe haring
Hou jij er ook zo van? In juni wordt gestart met de verkoop van de Hollandse Nieuwe. Wesley en Serge zijn er duidelijk in: een haring moet je happen. En niet in stukjes snijden! Zo’n haring is niet alleen lekker (met uitjes natuurlijk), maar ook heel gezond.
Hoe herken je een goede haring? Serge: “Een haring moet vers met het mes worden schoongemaakt. Je ziet een mooie zilveren gloed. De haring is frisrood van binnen bij de graat. Het visvlees is romig wit en het vet glimt een beetje en druipt er zelfs van af. Dan weet je dat een goede hebt!”