Projecten

Er wordt al veel gedaan op het gebied van culinaire promotie en wij zien volop kansen om te verzilveren. Consumenten en toeristen willen weten waar hun eten vandaan komt. Ze hechten waarde aan duurzaamheid en hebben meer feeling bij lokaal kopen en eten. Daar spelen wij met onze projecten en platform op in.
Koop eet beleef lokaal Marcin Beaufort Odile de Pooter

De kennis ontbreekt

De afgelopen periode heeft nog maar eens extra benadrukt dat inwoners en gasten een grote interesse hebben in een lokale, traceerbare en ecologisch verantwoorde kortere voedselketen. De consument wil graag weten waar zijn of haar producten vandaan komen. Hoe duurzaam wordt gewerkt? Hoe wordt het geteeld? Waar komt het vandaan? En op welke manier gebruik je deze producten?   

Er leven een hoop vragen, maar de antwoorden zijn niet direct voorhanden. Wij zetten het cultureel en culinair agrarisch erfgoed, de verloren kennis over de behandeling, bereiding en verwerking van sommige van deze producten weer terug in de schijnwerper. Wij zetten bestaande authentieke culinaire kennis en ervaring in om horeca, inwoners en gasten te inspireren en mogelijkheden te laten zien. Door de producten van de landbouw, visserij, telers, kwekers en fokkers (terug) onder de aandacht te brengen bij de lokale consumenten (inwoners en bezoekers) en de lokale horeca, wordt hiervoor een stabiele en groeiende afzetmarkt gecreëerd.

Betere zichtbaarheid en presentatie van producten uit de streek

We hebben aandacht voor zowel de kleinschalige (bio)boeren, telers, kwekers en producenten als de grote producenten die met net zoveel trots en passie hun beroep uitoefenen en kwalitatieve producten op de markt brengen.

Het onder de aandacht brengen bij B2B (horeca en lokale voedingsproducenten) en B2C (inwoners en toeristen) van deze al aanwezig zijnde diversiteit en de te vergroten verkrijgbaarheid is een eerste stap naar een betere zichtbaarheid en presentatie van de producten uit de streek.

We willen dit bereiken met een mix van middelen zoals website, social media, advertenties, flyers en persoonlijke benaderingen. En ook vooral door veel te doen. Ons doel is om een brede doelgroep te bereiken om inspiratie en kennis op te laten doen over lokale, streek- en hoeveproducten, het (hoogwaardige) culinaire aanbod aan horecazaken en unieke bereidingen van lokale chefs. 

Ode aan het landschap

Met onze projecten en ons platform willen wij de economische positie van de agrarische en toeristische sector versterken, naast het behoud en verbetering van de leefbaarheid en vitaliteit van de kernen.

Onze werkzaamheden zijn gebaseerd op drie pijlers: informeren, inspireren en organiseren. De rode draad is daarbij het verbinden van mensen, het aangaan van gesprekken met ondernemers, organisaties en creatieve geesten.

Food en samen eten is de verbindende factor in de ode aan ons landschap. Het zal de saamhorigheid in de streek, over en weer langs de grens, ten goede komen.

TIPS

Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen

FOODREGIO WZVL

Ervaar Terneuzen

InUlst

Grenspark Groot Saeftinghe