Zet een chefkok en een marketeer bij elkaar die allebei van lokale streekproducten houden, en voilà: Koop, eet en beleef lokaal. De trots voor de eigen streek waarin Marcin Beaufort en Odile de Pooter al jaren werkzaam zijn, onze eetcultuur en het gedreven ondernemerschap in de regio maken dat ze enorm betrokken zijn bij wat er hier gebeurt. Zeeuws-Vlaanderen is een bestemming die bekend staat om haar mooie natuur maar ook steeds meer om het (hoogwaardige) culinaire aanbod aan horecazaken en unieke bereidingen van chefs. De regio is bestemming die je kunt beleven met je zintuigen, door te proeven, te voelen, te zien, te ruiken van alles dat uit zee en van het land komt.

Een groot deel van zijn carrière werkte Marcin in topkeukens in binnen- en buitenland. In de betere restaurants is het al langer gebruikelijk, en eigenlijk heel normaal, om lokaal op zoek te gaan naar de betere ingrediënten en producenten uit de streek. Als (sous)chef besteedde Marcin altijd wekelijks enkele uren aan deze bezoeken. Zo haalde hij bijvoorbeeld kaas, boter, eieren, slakken, kruiden of biogroenten in de streek. Hij plukte zelf bramen, vlierbloesem, eetbare bloemen of ging met een herboriste op pad om zijn kennis te vergroten. Een tijdrovend werk, maar enorm leerzaam.

Marcin heeft altijd het idee gehad dat dit makkelijker zou moeten kunnen en ook toegankelijker zou moeten zijn. Zo is bij hem langzaam het idee geboren om hier meer mee te doen. De consument wil graag weten waar zijn of haar producten vandaan komen. Hoe wordt het geteeld? Waar komt het vandaan? En op welke manier gebruik je deze producten?

Odile besloot haar jarenlange ervaring in toerisme, recreatie en het Ondernemersloket bij de gemeente te combineren met haar achtergrond in marketing en communicatie. Als ze door de streek rijdt, kan ze ontzettend genieten van al het moois dat ze tegenkomt. Leuke restaurants, gezellige dorpspleinen, de bedrijvigheid op industrieterreinen, de boeren die druk bezig zijn. En dat allemaal mede dankzij ondernemers die op deze manier hun dorp of stad helpen in stand te houden. Er was te weinig aandacht voor, vond ze. Ze startte in 2019 met een initiatief rond ‘koop lokaal’ waarmee ze aandacht vroeg voor lokaal kopen en bood ze ondernemers een podium om zichtbaar te zijn.

Odile vroeg Marcin eens voor een artikel om een hip recept van de zoute bonen met worst die haar oma nog altijd op Nieuwjaarsdag klaarmaakt. Marcin had iemand nodig die teksten wilde schrijven. En zo, na jaren van samenwerken, hebben Marcin en Odile in 2022 samen het platform Koop, eet en beleef lokaal opgericht. Ze werken hard aan een community waar ze streekproducenten, horeca, inwoners en toeristen met elkaar verbinden en waarin de streekproducten centraal staan.